کد خبر: ۱۳۶۸۲
تاریخ انتشار : ۱۰:۳۷ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۴
چندی پیش وزارت نیرو پذیرای افتتاحیه پنجمین کنفرانس رویکردهای نوین در نگهداشت انرژی بود. در این همایش در مورد مسائل مختلفی صحبت شد اما یکی از مهمترین مباحث مطرح شده در این نشست جایگزینی صادرات برق به جای گاز بود.
 به گزارش برق نیوز به نقل از اقتصادپرس،چندی پیش وزارت نیرو پذیرای افتتاحیه پنجمین کنفرانس رویکردهای نوین در نگهداشت انرژی بود. در این همایش در مورد مسائل مختلفی صحبت شد اما یکی از مهمترین مباحث مطرح شده در این نشست جایگزینی صادرات برق به جای گاز بود.

محمدرضا مقدم، معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری در این همایش گفت: توسعه تکنولوژی به دو صورت افزایش میزان تحقیقات و نوآوری‌های فراوان در بخش عرضه و تقاضای نفت خام در صنعت نفت اثر می‌گذارد به طور مثال در زمینه افزایش تحقیقات می‌توان به نفت شیل اشاره کرد به طوری که در سال 2014 با تحقیقاتی که صورت گرفت حدود 3میلیون بشکه از این نوع نفت خام تولید شد.

مقدم در توضیح سخنانش گفت: تکنولوژی باعث شد تا سرمایه‌گذاری به افزایش اکتشاف و افزایش عرضه نفت خام منجر شود، در سمت تقاضا نیز به خصوص در کشورهای وارد‌کننده نفت خام افزایش قابل توجهی در صرفه‌جویی از مصرف انرژی روی داد.

مقدم در پایان سخنرانی خود به صادرات برق به جای گاز طبیعی اشاره کرد و گفت: شرایط کشور ما به گونه‌یی است که می‌توانیم به جای صادرات گاز طبیعی، گاز طبیعی را به برق تبدیل کنیم و برق را صادر کنیم زیرا صادرات برق برای کشور ما از نظر اقتصادی مقرون به صرفه‌تر است از طرفی باید به سمتی برویم که با متصل کردن شبکه برق کشور به کشورهای همسایه نیاز برق مصرفی خودمان را در زمانی که پیک مصرف داریم، تامین کنیم.

هوشنگ فلاحتیان، معاون وزیر نیرو در بخش برق به عنوان دومین سخنران در ابتدای سخنانش به آخرین وضعیت صنعت برق کشور پرداخت و گفت: درحال حاضر ظرفیت اسمی نصب شده نیروگاهی کشور بالغ بر 74هزار مگاوات است.

به گفته وی 21درصد از این ظرفیت نصب شده در نیروگاه‌های بخاری، ‌35درصد در بخش نیروگاه‌های گازی، ‌25درصد در بخش نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، ‌15درصد در بخش نیروگاه‌های برقابی و بقیه ظرفیت‌های نصب شده مربوط به نیروگاه‌های اتمی، دیزلی و تجدیدپذیر‌هاست.

فلاحتیان نیز درباره صادرات برق به جای گاز طبیعی ابراز خوش‌بینی کرد و گفت: ایران جزو 6 کشور جهان محسوب می‌شود که توانایی تامین 100درصدی و حتی صادرات بخش زیادی از برق خود را دارد و ما باید از این پتانسیل و از تمام ظرفیت‌های خود استفاده کنیم تا در مقوله صادرات برق بتوانیم درآمد خوبی را برای کشور داشته باشیم.

فلاحتیان درباره سیاست‌های وزارت نیرو در بخش سرمایه‌گذاری‌های خارجی گفت: روند سرمایه‌گذاری‌های خارجی به روش قرارداد‌های BOO و BOT خواهد بود.

اما آیا پیشرفت ایران در صنایع برق به حدی است که بتواند بخشی از نیازهای کشورهای همسایه خود را تامین کند؟

واقعیت این است که ما در زیرساخت‌ها با چالش جدی مواجه هستیم و یکی از بزرگترین مشکلات حال حاضر در این زمینه تامین مالی برای ساخت خطوط و پست‌های انتقال برق است.

صادرات برق ایران به همسایگان شمالی در حالی مطرح است که این همسایگان نیاز کمتری به مصرف برق با هدف سرمایشی دارند، به همین جهت می‌توان مازاد تولید را به این کشورها منتقل کرد؛ صادراتی که لازمه آن  افزایش سرمایه گذاری در صنعت برق کشور است و حالا با عبور از تحریمها  برخی تحلیل‌گران معتقدند فاینانسورهایی به صنعت برق ایران وارد خواهند شد و می توان امیدوار بود این مشکلات مرتفع شده و صادرات به زودی انجام شود.

در حال حاضر صنعت برق کشور نیازمند تامین زیرساخت‌ها در بخش‌های تولید و انتقال و توزیع است که در زمان اوج مصرف این سه بخش با مشکلات اساسی مواجه می شوند.

مخصوصا که ضعف صنعت برق  ایران در تامین زیرساخت‌های مورد نیاز برای انتقال برق است؛ چرا که در سال‌های گذشته با کاهش شدید سرمایه‌گذاری مواجه بودیم. به این دلیل است که زیرساخت‌های موجود در کشور ظرفیت مناسبی برای انتقال برق ندارند.

از دیگر مشکلات اساسی که برای انتقال برق به کشورهای همسایه شمالی مطرح است  متفاوت بودن الگوی برق این کشورها با ایران است که در صورت جدی شدن صادرات باید به طور اساسی با الگوی مصرف آنها هماهنگ شود.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار