![اتصال نیروگاه علیآباد به خطوط لوله سراسری فرآوردههای نفتی اتصال نیروگاه علیآباد به خطوط لوله سراسری فرآوردههای نفتی](/files/fa/news/1403/4/11/153185_842.jpg)
مدیرکل دفتر نظارت بر توزیع شرکت توانیر گفت: سامانه ۱۲۱ به عنوان پل ارتباطی بین مشتریان و شرکت توزیع جهت دریافت خدمات در زمان بروز حادثه است.
![](/files/fa/news/1396/5/4/42293_108.jpg)
به گزارش برق نیوز، مسعود صادقی خمامی مدیرکل دفتر نظارت بر توزیع شرکت توانیر با اشاره به رویکرد بسیار جدی معاونت توزیع شرکت توانیر به توسعه IT در بهره وری و افزایش استفاده از سیستمهای اطلاعاتی به خصوص GIS اظهار داشت: سامانه اطلاعات مکانی (GIS) یکی از سامانههای اطلاعاتی موجود در شرکتهای توزیع برق است که به تدریج در حوزههای مختلف مهندسی، بهره برداری و خدمات مشترکین برق استقرار یافته و قابل استفاده است.
وی افزود: با توجه به تغییرات قابل توجه در ابراز و روشهای جمع آوری، تحلیل و پردازش دادهها و همچنین افزایش نیازهای کاربران، توسعه کاربردهای سیستم به ویژه در حوزه بهره برداری و دیسپاچینگ نیازمند اتخاذ رویکردهای جدید است که مورد توجه و تاکید معاونت هماهنگی توزیع نیز قرار دارد.
صادقی برقراری ارتباط بین GIS و سایر سیستمهای اطلاعاتی حوزه بهره برداری از شبکه به صورت یکپارچه و مبتنی بر استانداردهای توزیع برق را برای تحقق این امر بسیار بااهمیت و قابل توجه دانست.
مدیر کل دفتر نظارت بر توزیع شرکت توانیر تصریح کرد: برقراری ارتباط بین GIS و سایر سیستمهای اطلاعاتی خود نیازمند استفاده از دستورالعمل مدون و تعیین سازوکار تبادل داده و خدمات بین GIS و سیستمهای اطلاعاتی است.
وی گفت: نرم افزار ۱۲۱ از جمله سیستم هایی است که به واسطه ارتباط با GIS منجر به افزایش بهره وری شده و استفاده عملیاتی از پایگاه داده آن موجب ارتقای راهبری شبکه خواهد شد.
صادقی خاطرنشان کرد: الزامات مورد بحث در این جلسه نحوه ارتباط نرم افزار GIS و ۱۲۱ را بیان میکند که مشتمل بر حداقل ضوابط و شرایط شرکتهای توزیع در حوزه کاربردی سازی است.
وی از مرکز دیسپاچینگ و سامانه ۱۲۱ به عنوان یکی از مهمترین موارد در بخش بهره برداری شرکت توزیع برق نام برد و افزود: این بخش به عنوان پل ارتباطی بین مشتریان و شرکت توزیع جهت دریافت خدمات در زمان بروز حادثه است.
وی با بیان اینکه یکی از مهمترین ملاکهای رضایت مشتری کیفیت پاسخگویی سیستم ۱۲۱ به مشتریان شرکت توزیع است گفت: کاهش زمان خاموشی از طریق دستیابی سریع به موقعیت مشترک موجب افزایش قابلیت اطمینان سیستم خواهد بود.
صادقی تصریح کرد: در زمان بروز حادثه در سطح بزرگی از شبکه میزان تمامیها با این سیستم به شدت افزایش مییابد و مدیریت این تمامیها از اهمیت ویژهای برخوردار است.
وی وجود اطلاعات مکانی مربوط به تاسیسات و موقعیت مشترکان و همچنین داشتن بانک کامل مربوط به شماره تلفنها و ارتباط با سیستم Billing را از ابزارهای ارزشمندی دانست که میتواند بهره برداری را در انجام راهبری شبکه به موقع و با کیفیت یاری کند.
مدیرکل دفتر نظارت بر توزیع شرکت توانیر هدف از تهیه این دستورالعمل را تعیین الزامات مورد نیاز جهت ارتباط بین دو نرم افزار GIS و نرم افزار ثبت خاموشی ۱۲۱ به منظور بالابردن راهبری شبکه، استخراج و بالابردن شاخصهای قابلیت اطمینان شبکه و انجام تجزیه تحلیلهای لازم ذکر کرد.
وی همچنین از تهیه و تدوین ضوابط و دستورالعملهای لازم در حوزه کاربردی سازی GIS در حوزه بهره برداری و ابلاغ آنها خبر داد و گفت: چند نمونه نرم افزار مبتنی بر GIS را توسعه دادیم و حتی مرحله عملیاتی را نیز طی کرده اند که در واقع نرم افزارهای جامع بهره برداری هستند و pm و ۱۲۱ و AVL را به صورت همزمان پوشش میدهند.
صادقی انجام این طرح را نقطه عطفی در عملیات بهره برداری، pm و مدیریت برق دانست و ابراز امیدواری کرد: با کاربردی سازی GIS قدم مهمی در جهت نیل به اهداف اقتصاد مقاومتی، بهبود رضایت مشترکان و افزایش بهره وری برداشته شود.
وی همچنین هماهنگی و همکاری بین دفاتر مهندسی و بهره برداری را در یک جایگاه بسیار مطلوب و بی سابقه ارزیابی کرد و افزود: مشکلاتی که در حوزههای فعالیت مشترک این دفاتر لاینحل بود با تعامل به وجود آمده به راحتی حل و فصل خواهند شد.
لینک کوتاه
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.