کد خبر: ۵۶۲۷۴
تاریخ انتشار : ۱۲:۵۹ - ۲۰ آذر ۱۴۰۲
با نصب یک میلیون و ۳۰۰ هزار کنتور هوشمند برق، میزان مصرف برق مشترکان پرمصرف خانگی ضابطه‌مند می‌شود.

به گزارش برق نیوز، میزان مصرف برق مشترکان پرمصرف خانگی با نصب یک میلیون و ۳۰۰ هزار کنتورهوشمند برق، برای مشترکان خانگی که دارای مصرف بیش از دو برابر الگوی مصرف هستند، ضابطه‌مند می‌شود.

از قرار معلوم، منازل ۱.۵ میلیون مشترک با بیشترین مصرف در مناطق گرمسیر یک به کنتور هوشمند مجهز می‌شود که سهم هر شرکت برای نصب کنتور‌ها مشخص شده است.

درحال حاضر ۴۰ درصد انرژی برق کشور در مناطق عادی، ۴۰ درصد در مناطق گرمسیری یک و ۲۰ درصد در سایر مناطق کشور (دو تا چهار گرمسیر) بویژه مناطق گرمسیری چهار مصرف می‌شود.
۸۰ درصد مشترکان زیرالگوی مصرف، ۱۰ درصد بین الگو تا ۱.۵ برابر الگو، ۶ درصد ۱.۵ تا دو برابر الگو و ۴ درصد بیش ازدو برابر الگو مصرف می‌کنند. براساس اعلام وزارت نیرو، ۲۲ میلیون از ۳۲ میلیون مشترک برق خانگی کشور در مناطق عادی قرار دارند.

این مناطق عموماً مرکز و شمال کشور مانند تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز، کردستان و کرمانشاه را شامل می‌شوند.

درمنطقه گرم یک که حوزه جنوب کشور از قبیل خوزستان، بوشهر، هرمزگان، بخشی از سیستان و بلوچستان، بخشی از کرمان جنوب و بخشی از فارس جنوب را شامل می‌شود، چهار میلیون مشترک وجود دارد.

منطقه گرم دو درسراسر کشور پراکنده بوده و ۱۶۰ هزار مشترک را در خود جای‌داده است. درمنطقه گرم سه که منطقه کویری مرکز کشور از جمله قم، بخشی از کاشان و یزد را شامل می‌شود یک میلیون مشترک برق وجود دارد. اما درمنطقه گرم چهار که حوزه مرطوب و نیمه معتدل را به خود اختصاص می‌دهد و نیمه شمالی کشور اعم از گلستان، مازندران، گیلان و ... را شامل می‌شود پنج میلیون مشترک برق وجود دارد.

براین اساس بیشترین سهم انرژی برق کشور در مناطق عادی و گرمسیر یک بوده که معادل ۸۰ درصد انرژی مصرفی کل کشور است. از ناترازی ۱۲ هزارمگاواتی بین تولید و مصرف برق به عنوان مشکل سال‌های اخیر صنعت برق یاد می‌شود. مشکلی که ریشه آن به عملکرد ضعیف دولت قبل درعدم سرمایه‌گذاری مناسب در توسعه نیروگاهی و بی‌توجهی به انرژی‌های تجدیدپذیر پیوند خورده است.

درحال حاضر، نیاز برق مصرفی کشور بیش از ۷۲ هزار مگاوات بوده که ۵۴ هزار مگاوات از این رقم، توسط نیروگاه‌های حرارتی و بقیه توسط نیروگاه‌های برقابی، تجدیدپذیر، اتمی، مولد‌های مقیاس کوچک و دیزل‌ها تولید می‌شوند. به عبارتی بیش از ۹۵ درصد برق کشور در نیروگاه‌های حرارتی تولید می‌شود.

هرچند که میزان تقاضای مصرف برق در روز به حدود ۴۵ هزار مگاوات رسید که نسبت به اوج بار تابستان جاری که میزان تقاضا ۷۳ هزار و ۵۰۰ مگاوات بود، ۲۸ هزار مگاوات کاهش یافته است.

واقعیت این است که تفاوت مصرف برق در تابستان و زمستان در کشور بیش از ۳۲ هزار مگاوات است. ۳۲ هزار مگاوات معادل مصرف کشور مصر است. در این بین، مجموع ظرفیت نامی نیروگاه‌های منصوبه در شبکه سراسری برق کشور در حال حاضر به ۹۱ هزار و ۱۱۲ مگاوات رسیده که حدود ۸۲ درصد از این ظرفیت، معادل ۷۴ هزار مگاوات را نیروگاه‌های حرارتی تشکیل می‌دهند.

هم‌اکنون سالانه حدود یک میلیون مشترک به ۳۹ میلیون مشترک موجود در کشور اضافه می‌شود؛ چیزی حدود ۲.۵ درصد رشد در تعداد مشترکان برق.

نرخ رشد مصرف برق در کشور حدود ۵ درصد است. این رقم معادل افزایش دو برابری در میزان رشد تعداد مشترکان است.

شکی نیست که میزان تولید برق یا همان نصب نیروگاه‌ها در کشور از میزان مصرف در سال‌های قبل جا مانده است. زیرا ظرفیت تولید برق سالانه باید معادل ۵ درصد افزایش می‌یافت، یعنی باید بیش از چهار هزار و ۵۰۰ مگاوات ظرفیت جدید برای پایداری شبکه برق ایجاد می‌شد.

اما آمار‌ها بیانگر این است که در ۱۰ سال قبل سرمایه‌گذاری در صنعت برق متوقف شده است. از آغاز فعالیت دولت سیزدهم تاکنون، هفت‌هزار و ۳۹۸ مگاوات ظرفیت جدید حرارتی از طریق ورود ۳۹ واحد جدید، رفع محدودیت واحد‌های بخاری و افزایش توان واحد‌های گازی به ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور افزوده شد.

در مدت بیش از دو سال فعالیت دولت سیزدهم افزایش ۳۵ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی از طریق ساخت ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی خصوصی و دولتی، ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر و ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه صنایع برنامه‌ریزی شد که از این میزان تاکنون هفت‌هزار و ۳۹۸ مگاوات محقق شده است.

این افزایش ظرفیت، به‌منظور رفع ناترازی تولید و مصرف برق و از طریق سنکرون ۳۹ واحد جدید حرارتی به ظرفیت پنج‌هزار و ۳۹۸ مگاوات، رفع محدودیت نیروگاه‌های بخاری و افزایش توان عملی نیروگاه‌های گازی موجود به ظرفیت ۲ هزار مگاوات انجام شده است. اکنون نزدیک به ۹۴ درصد از برق کشور توسط نیروگاه‌های حرارتی تأمین می‌شود و حدود ۸۴ درصد ظرفیت نیروگاهی به نیروگاه‌های حرارتی اختصاص دارد که از طریق ۶۲۱ واحد تولید برق در ۱۳۴ نیروگاه تولید می‌شود و بیش از ۶۸ درصد این ظرفیت در اختیار بخش خصوصی است. درکنارآن، وزارت نیرو با هدف تشویق بیشتر مردم به مدیریت مصرف برق، نسبت به افزایش پاداش صرفه‌جویی اقدام کرده و میزان این پاداش را نسبت به پارسال ۲۰ برابر کرده است. کاهش مصرف برق مشترکان خانگی تا ۵۰ درصد الگوی تعیین شده در دوره گرم امسال به ازای هر کیلووات ساعت صرفه‌جویی با ۲ هزارتومان پاداش همراه بوده که این پاداش برای صرفه‌جویی بیش از نصف تا سقف الگو یک‌هزار و ۵۰۰ تومان، تا ۱.۵ برابر الگو یک‌هزار تومان و تا ۲.۵ برابر الگو ۵۰۰ تومان است.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که در دو سال گذشته ۲ میلیون مشترک جدید و ۹۱۸ روستا به شبکه برق کشور متصل شدند که منجر به افزایش مصرف این حامل مهم انرژی شد. با این اوصاف و برای جلوگیری از مصرف بی‌رویه مشترکان برق نصب یک میلیون و ۳۰۰ هزار کنتورهوشمند برق، برای مشترکان خانگی که دارای مصرف بیش از دو برابر الگوی مصرف به شمار می‌روند در دستورکار قرار گرفت و به صورت جدی پیگیری می‌شود.

از اصلاح رفتار پرمصرف‌ها و افزایش پایداری شبکه توزیع برق و توزیع عادلانه انرژی به عنوان تأثیرات مثبت نصب این کنتور‌ها یاد می‌شود. چرا که باعث خواهد شد در راستای عدالت اجتماعی، پرمصرف‌ها بهای برق منصفانه‌تری را در مقایسه با دیگران پرداخت کنند. نصب کنتور‌های هوشمند از جمله تکالیفی بوده که وزارت نیرو در دولت قبل نسبت به آن اهتمامی نورزید. هرچند که وزارت نیرو در دولت سیزدهم آن را با جدیت دنبال می‌کند.

با نصب این کنتور‌ها دیگر راه فراری برای پرمصرف‌ها نخواهد بود چرا که ضعف عملکرد دولت قبل باعث شده بود این دسته از مشترکان همواره عدالت در توزیع انرژی را زیر سؤال ببرند.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار