کد خبر: ۷۶۲۶
تاریخ انتشار : ۱۰:۴۰ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۳
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان یزد گفت: به تازگی اطلاع‌رسانی برای ثبت‌نام از متقاضیان خانگی برای بهره‌گیری از سیستم‏‏های فتوولتائیک صورت گرفته ولی استقبال شایانی از سوی همشهریان صورت نگرفته است.
محمدرضا صحتی از اختصاص سهمیه تولید 300 کیلووات برق حاصل از انرژی خورشیدی به استان در سال جاری خبر داد و اظهار کرد: شرکت توزیع برق بر اساس رویکرد وزارت نیرو برای استفاده از انرژی‎‎های تجدیدپذیر، توسعه سامانه‏‏‌های فتوولتائیک در منازل، مراکز آموزشی و مساجد را گسترش داده است.

وی ادامه داد: سهم اعتباری استان برای این منظور در سال گذشته معادل 3.5 میلیارد تومان بوده که برای تجهیز 52 واحد آموزشی، ‌مسجد و اماکن زیارتی به سامانه‏‏‌های 5 کیلوواتی متصل به شبکه و تجهیز منازل مسکونی 66 نفر از همشهریان با سامانه‏‏‌های 1.5 کیلوواتی هزینه شده است. در همین راستا وزارت نیرو از محل بند 69 قانون بودجه سال 1392 اعتباراتی برای نصب رایگان سامانه‎‎های فتوولتاییک برای مساجد،‌ اماکن زیارتی و واحدهای آموزشی و همچنین تامین یارانه ویژه مشترکین خانگی متقاضی نصب سامانه‎‎های فتوولتاییک تخصیص داده است.

صحتی با اشاره به افتتاح 70 طرح حوزه توزیع برق استان، خاطرنشان کرد: این طرح‏‏ها در چهار محور برق‎‎رسانی مسکن مهر شهری، توسعه و ایجاد شبکه، ‌اصلاح و بهینه‎‌‎سازی شبکه‎‎های برق و ‌تامین روشنایی مناطق شهری و روستایی است که با اعتباری بالغ بر 208 میلیارد و 609 میلیون ریال اجرا شده است.

وی با مقایسه شاخص‎‎های کنونی انرژی استان با سال 1357، تصریح کرد: طول شبکه فشار متوسط و ضعیف استان از 1220 کیلومتر در سال 1357 در حال حاضر به حدود 17 هزار کیلومتر رسیده و تعداد روستاهای برق دار استان از 52 روستا به 916 روستای برخوردار از برق افزایش یافته است.

صحتی از رشد 2286 درصدی پیک مصرف استان در این مدت خبر داد و گفت: در حالی که پیک بار استان در سال 57 معادل 45 مگاوات بوده، این رقم در حال حاضر به 1074 مگاوات افزایش یافته است.

وی، تعداد مشترکین برق استان تا پایان دی سال جاری را 572 هزار و 903 مشترک اعلام کرد و گفت: کمترین رشد شاخص‏‏های انرژی در استان مربوط به تعداد مشترکان با رشد 728 درصد بوده که با وجود رشد قابل توجه سایر شاخص‏‏ها، این امر بیانگر توسعه خدمات و زیرساخت‎‎های برق استان در این مدت است.

سهم 70 درصدی بخش تولید یزد از مصرف برق

مدیرعامل توزیع برق استان با اشاره به درصد فروش انرژی در استان اظهار کرد: در حال حاضر 50 درصد از برق استان در حوزه صنعتی، 22 درصد خانگی، 18 درصد کشاورزی، 5 درصد عمومی و 5 درصد خانگی مصرف می‌شود که مصرف قریب 70 درصد برق استان در امر تولید جای خرسندی دارد.

وی با اشاره به برق دار بودن 96.2 درصد چاه‎‎های کشاورزی استان، افزود: در حال حاضر 99.62 درصد روستاهای استان از نعمت برق بهره‏‏مند هستند.

صحتی، چشم انداز این شرکت برای افق 1404 اشاره کرد و گفت: برطبق چشم‏‏‌انداز شرکت، مراجعه نکردن حضوری مشترکان به منظور دریافت خدمات و 2 درصد بهبود سالانه رضایت مشترکان و 5 درصد کاهش تلفات انرژی مدنظر قرار می‌گیرد.

سرانه 120 دقیقه‏‏‌ای هر مشترک از خاموشی

صحتی، کاهش خاموشی‎‎های استان را یکی از برنامه‌‏‏های مورد نظر توزیع برق استان ذکر کرد و گفت: در حال حاضر خاموشی هر مشترک روزانه 0.6 دقیقه است که در سال معادل 120 دقیقه است و استان در رده‏‏‌های اول و دوم کشور از این نظر قرار دارد.

وی با اشاره به سرویس و نگهداری شبکه به روش خط گرم با هدف کاهش خاموشی و قطعی برق و افزایش پایداری شبکه، تصریح کرد: در این روش بدون قطع برق مشترکین، شبکه‌ها، اصلاح و سرویس می‎‎شود که در این مورد با 945 مورد اقدام به صورت خط گرم، در شش ماهه اول سال علاوه بر جلوگیری از اعمال 352 مگاوات ساعت خاموشی، 350 کیلومتر شبکه فشار متوسط استان نیز شستشو شده است.

این مسئول، درصد تلفات انرژی در استان را بسیار پایین و حدود 8.5 درصد اعلام کرد و گفت: این میزان در متوسط کشوری 14.8 درصد است.

وی به اقدامات شاخص در حوزه بهره‎‎برداری اشاره کرد و گفت: در این باره مدیران صنعت برق کشور با مقام عالی وزارت نیرو برای کاهش تلفات برق کشور میثاق کرده‌اند. از دیگر فعالیت‏‏های مرتبط با کاهش تلفات، مهندسی مجدد شبکه‌های توزیع، ارتقاء و بهبود لوازم اندازه گیری و مقابله با دستکاری کنتورها، ارتقای سنجش پذیری الکتریکی در شبکه، ارتقای کیفیت تجهیزات شبکه‌های توزیع، توسعه استفاده از کابل خودنگهدار، واگذاری انشعابات به صورت ولتاژ اولیه، حذف یا کاهش شبکه فشار ضعیف و نصب ترانس‏‏های کم ظرفیت و کم تلفات است.

افزایش 130 درصدی معوقات مشترکان برق

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان با اشاره به پرداخت 88 درصد قبوض به صورت غیرحضوری، از افزایش 130 درصدی معوقات توزیع برق استان در سال جاری خبر داد و گفت: بدهی‏‏های مشترکان استان به اداره کل توزیع برق از رقم 23 میلیارد تومان در سال گذشته به 54 میلیارد تومان در سال جاری افزایش یافته که شاید به دلیل سیاست مماشات و مردم‎‎داری شرکت باشد. 13 میلیارد تومان از این معوقات مربوط به بخش خانگی، 23 میلیارد تومان مربوط به صنایع، 8.5 میلیارد تومان در بخش تجاری، 6.5 میلیارد تومان در بخش عمومی و سه میلیارد تومان مربوط به حوزه کشاورزی ذکر کرد.

وی از اجرای طرح ابتکاری تولید تیر کامپوزیت با قابلیت تغییر ارتفاع برای اولین بار در کشور و اجرای آن در شهرستان یزد و زارچ، با هدف کاهش خاموشی های ناشی از شکستگی با قابلیت مکانیکی بالا و امکان نصب مهار بادبند و استفاده موقت در مواقع بروز بحران، خبر داد.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار