کد خبر: ۱۱۸۸۳
تاریخ انتشار : ۱۱:۵۳ - ۳۰ آبان ۱۳۹۴
تیر چراغ برق و برج نور تاشو توسط دو مخترع جوان ایرانی ساخته شد. تیر چراغ برق و برج نور تاشو اختراعی است که با درنظر گرفتن مسائل و مشکلات روشنایی، بطور کاملا هوشمندانه و مهندسی طراحی شده است.
سرویس علمی برق نیوز: تیر چراغ برق و برج نور تاشو اختراعی است که با درنظر گرفتن مسائل و مشکلات روشنایی، بطور کاملا هوشمندانه و مهندسی طراحی شده است. این وسیله پرکاربرد در صنعت برق توسط غلامعلی صحرائی و فرامرز صحرائی ساخته شده و به ثبت رسیده است.

به گزارش برق نیوز پایه چراغ از دو قسمت ساخته شده است. در وسط آن یک لولا قرار گرفته که با باز کردن قفل ایمنی قسمت تاشو و نصب طناب مخصوص به قلاب و حرکت دادن پایه به سمت بالا، سرچراغ بدلیل داشتن وزن بیشتر (حداکثر 2 کیلوگرم) خود به خود و به آرامی با اطمینان کامل در سریعترین زمان (حدود 30 ثانیه) تا ارتفاع 1 متری پایین آمده و کاملا در دسترس قرار میگیرد.

برای این کار نیازی به قطع کردن کابل برق نمیباشد و چراغها بصورت روشن پایین و بالا میشوند (کابل برق انعطاف پذیر "Flexible" استفاده شده در قسمت لولا خم میشود). این پایه در طول روفوژ خیابانها، بلوارها و معابر خم میشود و هیچ فضایی از مسیر عبوری اشغال نمیکند، همچنین برای کاربران و عابران نیز کاملا ایمن و استفاده از آن بسیار راحت است.

بر اساس این گزارش در صورت استفاده از این پایه ها در اجرای طرحهای جدید روشنایی، با توجه به سهولت و ایمنی بسیار بالای آنها برای دسترسی به چراغ بمنظور انجام عملیات تعمیر و نگهداری، در محاسبات طراحی روشنایی میتوان مدت زمان تعمیرات دوره ای را کاهش داد و به دوره های 3 الی 6 ماه تبدیل کرد که با این عمل ظریب نگهداری چراغها 20 درصد افزایش میابد و به عدد 0.9 میرسد.

با این تغییر بدلیل افزایش کیفیت روشنایی و کاهش تلفات میتوان فاصله بین پایه ها را 20 درصد بیشتر و توان لامپ مورد استفاده را 10 درصد کمتر درنظر گرفت. که این امر موجب کاهش هزینه نصب تجهیزات روشنایی، کاهش مصرف برق، کاهش تصادفات و خطرات جانی، کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری، کاهش تلفات برق و افزایش کیفیت روشنایی و ایمنی میشود.

این اختراع پس از ثبت در اداره ثبت اختراعات در تاریخ 07/12/1381 به شماره 28416، توانسته تاییدیه علمی از سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی را نیز کسب کند. همچنین با توجه به منحصر به فرد بودن این اختراع در سطح جهان، در سال 1390 موفق به کسب مدال نقره جشنواره بین المللی اختراعات ورشو لهستان شد. مخترع این طرح پس از دریافت استانداردهای لازم از مراجع ذیصلاح کشور این اختراع را به تولید انبوه رسانده است.

برخی از مزایای استفاده از پایه های تاشو:
1. حفظ جان کارکنان، تعمیرکاران و عابران و صرفه جویی در هزینه¬های تعمیر و نگهداری به میزان حداقل 80%
2. صرفه جویی در هزینه اولیه نصب تجهیزات روشنایی حداقل به میزان 20% ، بدلیل اینکه با افزایش 20 درصدی ضریب نگهداری فاصله پایه¬ها 20% بیشتر در نظر گرفته میشوند
3. صرفه جویی در مصرف برق به میزان حداقل 30% (20% به ازای افزایش فاصله پایه¬ها و کاهش تعداد پایه و لامپ روشنایی و 10% به ازای استفاده از لامپهای کم مصرف تر)
4. کاهش قابل توجه مصرف سوخت بدلیل حذف کامل بالابر
5. حفظ امنیت کابل برق، فیوزها و کلیدهای داخل پایه بدلیل قرار گرفتن در زیر قسمت تاشو و حذف کامل دریچه
6. افزایش سرعت عملیات تعمیر و نگهداری روشنایی

پایه های روشنایی نیازمند انجام سرویس های دوره ای میباشند. طبق استاندارد شرکت توزیع برق، با توجه به لزوم استفاده از بالابر برای دسترسی به چراغ، ظریب نگهداری چراغ های روشنایی 0.7 در نظر گرفته میشود، این یعنی بازه زمانی سرویسهای دوره¬ای بین 24 الی 36 ماه میباشد.

روش مرسوم انجام این کار نیز بدین صورت است که میبایست سرویس کار توسط یک بالابر یا جرثقیل بالا رفته تا به چراغ دسترسی یابد. در این بین اما بدلیل طولانی بودن دوره سرویس چراغها، در طول این مدت بسیاری از چراغها دچار خاموشی ناشی از نقص فنی میشوند و آنهایی هم که روشن هستند با آلوده شدن حباب چراغ توسط گرد و غبار، دود ماشینها و حشرات کارایی کافی و لازم را ندارند.

 این امر باعث افزایش قابل توجه تلفات برق و نور در شبکه میشود. در هنگام طراحی روشنایی برای یک مسیر با توجه به ظریب نگهداری و مدت زمان انجام سرویسهای دوره ای، نوع چراغ، لامپ، توان، ارتفاع پایه چراغ و فاصله پایه ها از هم محاسبه میشوند.






ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار