کد خبر: ۵۴۳۰۳
تاریخ انتشار : ۱۰:۵۶ - ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
در این مقاله، قصد داریم تا ۱۰ نکته کلیدی را در زمان انتخاب و خرید یک الکتروموتور گیربکس دار صنعتی در بخش‌های گوناگون صنایع ارائه کنیم.

به گزارش برق نیوز، خرید انواع موتور گیربکس صنعتی، اهمیت ویژه‌ای در بخش‌های گوناگون صنعتی به دلیل کاربرد گسترده‌ این موتورها و توانایی آن‌ها جهت تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی با کارایی بالا دارد. می‌توان از این موتورها در صنایع گوناگون همچون صنعت خودروسازی، صنایع غذایی، صنایع شیمیایی و بسیاری از صنایع دیگر استفاده کرد. باوجوداین، ممکن است انتخاب و خرید انواع موتور گیربکس صنعتی با چالش‌های زیادی همراه باشد. ما در این مقاله، قصد داریم تا 10 نکته کلیدی را در زمان انتخاب و خرید یک الکتروموتور گیربکس دار صنعتی در بخش‌های گوناگون صنایع ارائه کنیم. پس تا پایان این مقاله، همراه ما باشید.

موتور الکتریکی گیربکس دار

موتور الکتریکی گیربکس دار

موتورهای گیربکس دار نوعی موتور هستند که در آنها از گیربکس جهت ایجاد گشتاور و کاهش سرعت استفاده می‌شود. گیربکس شامل مجموعه ای از دنده ها است که جهت انتقال توان از موتور به شفت خروجی جهت کاهش سرعت و افزایش گشتاور استفاده می شوند.

موتورهای گیربکس دار کاربرد گسترده‌ای در صنایع مختلف، ماشین‌های صنعتی و رباتیک دارد. 10 نکته کلیدی در هنگام خرید انواع موتور گیربکس صنعتی عبارت‌اند از:

1. توان موتور

اولین و مهم‌ترین عامل هنگام خرید انواع موتور گیربکس صنعتی، میزان توان لازم برحسب نوع کاربرد موتور است. میزان توان لازم برحسب باری که موتور باید جابجا کند و همچنین سرعت لازم جهت حرکت آن، تعیین می‌شود. باید از موتوری استفاده کرد که قابلیت ایجاد توان لازم را جهت جابجایی بار با سرعت لازم دارد.

ضمن این‌که تطبیق خروجی توان موتور با الزامات موردنظر ضروری است. این الزامات شامل سرعت و گشتاور موتور هستند که برحسب میزان بار و نوع استفاده از دستگاه متفاوت هستند.

2. سرعت موتور گیربکس دار

سرعت موتور الکتریکی گیربکس دار، یکی از عوامل مهم دیگری است که باید در نظر گرفته شود. سرعت موتور به معنای سرعت چرخشی شفت موتور است که معمولاً برحسب واحد چرخش در دقیقه (RPM) یا رادیان بر ثانیه (rad/s) بیان می‌شود. لازم است تا سرعت موتور منطبق با سرعت موردنیاز در هر کاربرد باشد. اگر سرعت موتور بیش‌ازحد زیاد یا بیش‌ازحد کم باشد، ممکن است سبب بروز مشکلاتی همچون حرارت بیش‌ازحد، سایش و پوسیدگی اضافی و کاهش راندمان موتور شود.

3. میزان گشتاور موردنیاز

میزان گشتاور موردنیاز به معنای نیروی لازم جهت جابجا کردن بار است. موتور الکتریکی گیربکس دار باید گشتاور لازم را جهت جابجا کردن بار در سرعت موردنظر، ایجاد کند. اگر موتور گشتاور کمی داشته باشد، این موضوع سبب مختل شدن عملکرد موتور و خرابی گیربکس می‌شود. درنتیجه گشتاور نیز عامل مهمی در خرید انواع موتور گیربکس صنعتی محسوب می‌شود.

در هنگام خرید انواع موتور گیربکس صنعتی، می‌توان گشتاور موردنیاز را برحسب سرعت و بار لازم محاسبه کرد. معمولاً گشتاور لازم جهت شروع کار، بیشتر از گشتاور موردنیاز جهت حفظ بار با سرعت ثابت است. عموماً گشتاور موتور برحسب واحدهایی همچون نیوتون- متر (Nm) یا پوند- فوت (lb-ft) بیان می‌شود.

درنهایت توجه به منحنی گشتاور نیز ضروری است. منحنی گشتاور نشان‌دهنده میزان تغییر خروجی گشتاور موتور با سرعت است. در برخی از موارد، گشتاور زیاد در سرعت کم موردنیاز است درحالی‌که در موارد دیگر، گشتاور زیاد با سرعت‌بالا ضروری است. منحنی گشتاور موجب می‌شود تا بتوان موتور مناسب را انتخاب کرد.

4. چرخه کلید زنی

چرخه کلید زنی یک موتور الکتریکی گیربکس دار، به معنای نسبت زمان عملیات موتور به زمان کل است. چرخه کلید زنی، طول عمر موتور را تعیین می‌کند. در هنگام خرید انواع موتور گیربکس صنعتی، انتخاب موتوری با چرخه کلید زنی که منطبق با نیازهای اجرایی باشد، ضروری است.

موتورالکتریکی گیربکس‌دار هلیکال صنعتی

5. نقش کارایی

کارایی به معنای معیار میزان انرژی الکتریکی تبدیل شده به انرژی مکانیکی است. موتوری که دارای راندمان بیشتری باشد، انرژی کمتری را مصرف می‌کند و در بلندمدت، باعث صرفه‌جویی بیشتری می‌شود. انتخاب یک موتور الکتریکی گیربکس دار با نرخ کارایی و راندمان بالا جهت کاهش هزینه‌های انرژی، ضروری است.

کارایی یک موتور الکتریکی گیربکس دار، معمولاً برحسب درصد بیان می‌شود با تقسیم توان خروجی بر توان ورودی تعیین می‌شود. توان خروجی، به معنای توان مکانیکی یک موتور جهت انجام کار مفید مانند چرخاندن یک شفت یا جابجایی بار است. توان ورودی به معنای توان الکتریکی تأمین‌شده به موتور است که واحد آن وات یا کیلووات است.

6. تأثیر اندازه و وزن

تعیین اندازه و وزن موتور الکتریکی گیربکس دار، حائز اهمیت است. یک موتور بسیار بزرگ و یا بسیار سنگین می‌تواند سبب بروز مشکلاتی همچون ارتعاش و فرسودگی بیش‌ازحد شود. انتخاب موتور الکتریکی برحسب فضا و وزن مناسب ضروری است.

اندازه موتور غالباً برحسب توان خروجی یا میزان گشتاور موتور تعیین می‌شود. موتورهایی که خروجی توان بالاتر یا نرخ گشتاور بیشتری دارند، اندازه بزرگ‌تری دارند. اندازه یک موتور می‌تواند بر توانایی آن جهت قرارگیری در یک فضای خاص تأثیرگذار باشد. در نظر گرفتن ابعاد فیزیکی موتور شامل طول، عرض و ارتفاع آن هنگام انتخاب یک موتور ضروری است.

علاوه براین، باید به اندازه و وزن قطعات دیگر موتور مانند سیستم کنترل موتور، منبع برق و بار مکانیکی توجه کرد. این اجزاء می‌توانند سبب اضافه شدن وزن بیشتر و بالا رفتن اندازه کل سیستم موتور شوند.

7. عوامل زیست‌محیطی

عوامل مختلف زیست‌محیطی همچون دما، رطوبت و گردوخاک، بر عملکرد یک موتور الکتریکی گیربکس دار، تأثیرگذار هستند. موتور باید برحسب شرایط زیست‌محیطی منطقه موردنظر انتخاب شود تا عملکرد مطلوبی را نشان دهد.

از طرفی قرارگیری موتور در معرض مواد خورنده مانند اسیدها و مواد شیمیایی می‌تواند سبب خرابی اجزاء موتور شده و سبب کاهش راندمان و طول عمر موتور شود. محافظت از موتورها در برابر مواد خورنده با استفاده از پوشش‌های محافظتی مناسب ضروری است.

ارتعاش در محیط نیز می‌تواند سبب ارتعاش موتور و درنتیجه افزایش فرسودگی قطعات موتور شود. این امر سبب کاهش راندمان و طول عمر موتور می‌گردد. در این خصوص، نصب ایمن موتورها و استفاده از مواد مناسب میراگر ارتعاش ضروری است.

8. میزان صدا

درصورتی‌که مقرر شده است تا موتور الکتریکی گیربکس دار در یک منطقه حساس به صدا استفاده شود، انتخاب موتور با صدای کم جهت کاهش آلودگی صوتی ضروری است.

9. الزامات نگهداری

در نظر گرفتن الزامات نگهداری موتور الکتریکی گیربکس دار هنگام انتخاب موتور ضروری است. موتوری که به شرایط نگهداری ویژه‌ای نیاز دارد، می‌تواند سبب افزایش هزینه‌های عملیاتی شود. درنتیجه توجه به این موضوع جهت کاهش هزینه‌های اجرایی ضروری است.

موتورالکتریکی گیربکس‌دار ایلماز ترکیه

10. قیمت

هرچند که به‌طور حتم قیمت، عامل مهمی در خرید انواع موتور گیربکس صنعتی محسوب می‌شود، اما نباید به‌عنوان تنها عامل حائز اهمیت تلقی شود. ممکن است موتور ارزان‌تر دارای نرخ کارایی و راندمان کمتری باشد و به نگهداری بیشتری نیاز داشته باشد و از طرف دیگر، طول عمر کوتاه‌تری داشته باشد. انتخاب موتور الکتریکی گیربکس با در نظر گرفتن تمامی شرایط و دستیابی به بیشترین ارزش در بلندمدت الزامی است.

همچنین در هنگام خرید انواع موتور گیربکس صنعتی، توجه به کل هزینه مالکیت موتور در طول عمر آن ضروری است. این هزینه شامل هزینه اولیه، هزینه‌های عملیاتی، هزینه‌های نگهداری و هزینه‌های جایگزینی است. ممکن است موتوری که هزینه اولیه بیشتری دارد، هزینه عملیاتی و هزینه نگهداری کمتری داشته باشد و این امر سبب کاهش کل هزینه مالکیت در کل طول عمر موتور شود. همچنین علاوه بر هزینه موتور، باید هزینه‌های اضافی نظیر هزینه نصب، سیم‌کشی و سیستم‌های کنترلی نیز توجه داشت. لازم است تا این هزینه‌ها نیز به‌عنوان بخشی از هزینه کل موتور در نظر گرفته شوند.

کلام پایانی

ممکن است انتخاب و خرید انواع موتور گیربکس صنعتی در حوزه‌های گوناگون صنعتی، مسئله‌ای پرچالش و دشوار باشد. باوجوداین، می‌توان با احتساب عواملی که در این مقاله بیان شد، یک موتور الکتریکی گیربکس دار مناسب را برگزید تا کلیه الزامات کاربردی را برآورده کرده و بیشترین ارزش را در بلندمدت به ارمغان آورد.

 

برچسب ها: رپرتاژآگهی
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار