کد خبر: ۵۶۸۱۸
تاریخ انتشار : ۱۲:۳۴ - ۰۸ بهمن ۱۴۰۲
یکی از بخش‌های حساس در برابر آسیب‌های مختلف فیزیکی، لگن است. شکستگی لگن با درد و کاهش دامنه حرکت همراه است. در این مطلب بیشتر با شکستگی لگن، انواع آن و علل این آسیب بیشتر آشنا می‌شویم.

به گزارش برق نیوز، استخوان‌ها و ستون فقرات ما همیشه در معرض آسیب‌های فیزیکی و شکستگی هستند و عوامل مختلفی مانند تصادفات، زمین خوردن یا افزایش سن می‌تواند موجب آسیب پذیرتر شدن آن‌ها شوند. یکی از بخش‌های حساس در برابر آسیب‌های مختلف فیزیکی، لگن است. شکستگی لگن با درد و کاهش دامنه حرکت همراه است. در این مطلب بیشتر با شکستگی لگن، انواع آن و علل این آسیب بیشتر آشنا می‌شویم.

(اگر شکستگی عمیق بود: رادیولوژی در منزل)

خطر احتمالی شکستگی لگن در چه افرادی بیشتر است؟

سالمندان و افراد مسن بیشتر از سایر اقشار دچار این شکستگی می‌شوند، زیرا استخوان‌های ان‌ها به دلیل افزایش سن تحلیل می‌رود و ضعیف می‌شود. سالمندانی که دچار شکستگی لگن می‌شوند نیاز به مراقبت دائم دارند، زیرا دامنه حرکتی آن‌ها کاهش یافته و نمی‌توانند به امور روزمره خود رسیدگی کنند. به همین دلیل اگر سالمندی دارید که دچار این عارضه شده و وقت کافی برای مراقبت از ان ندارید، پیشنهاد ما به شما استخدام پرستار سالمند در منزل می‌باشد.

شکستگی لگن چیست؟

مفصل ران و لگن، مفصلی از نوع توپ و سوکت است و از قسمت بالایی استخوان ران و حفره‌ای در استخوان لگن به نام استابولوم تشکیل می‌شود. قسمت بالایی و گرد استخوان ران به عنوان توپ و حفره لگن بخش سوکت را شامل می‌شود. همچنین ماهیچه‌ها، تاندون‌ها، رباط‌ها و دیگر بافت‌های نرم از این مفصل حمایت می‌کنند.

شکستگی لگن، شکستگی جزئی یا کامل استخوان ران یا فمور است که در قسمت بالای استخوان ران نزدیک به مفصل رخ می‌دهد. این یک آسیب جدی است که باعث درد شدید می‌شود و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

زمین خوردن در بین افراد مسن بسیار شایع است، به خصوص در افراد بالاتر از ۸۰ سال که ممکن است مشکلات بینایی، تحرک و تعادل نیز داشته باشند. همچنین زنان مسن بیشتر از مردان دچار شکستگی لگن می‌شوند، زیرا به دلیل ابتلا به پوکی استخوان، استخوان‌های ضعیف تری دارند. برعکس افراد مسن، شکستگی لگن در افراد جوان به ندرت و تنها در صورتی که تحت ضربه‌های شدید باشند، رخ می‌دهد.

انواع شکستگی لگن

شکستگی‌های که در ناحیه لگن رخ می‌دهد به دو دسته پایدار و ناپایدار تقسیم می‌شوند که در ادامه به بررسی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم:

شکستگی پایدار لگن:

در این حالت از شکستگی لگن، استخوان شکسته هنوز هم در جای خود به درستی قرار دارد و فقط یک استخوان تحت تاثیر شکستگی قرار گرفته است. از جمله شکستگی‌های پایدار شایع می‌توان به بعضی شکستگی‌های استخوان ایلیوم (بالاترین استخوان لگن) یا استخوان ساکروم (استخوانی در زیر آخرین مهره ستون فقرات) اشاره کرد. در این حالت‌ها سایر استخوان‌ها سالم و بدون آسیب هستند.

شکستگی لگن ناپایدار:

در این نوع شکستگی، معمولا دو یا چند استخوان دچار شکستگی شده و معمولا انتهای استخوان‌های شکسته از جای اصلی خود جدا می‌شوند. شکستگی‌های ناپایدار معمولا به دلیل ضربات و آسیب‌های شدید رخ می‌دهند. این نوع آسیب‌های شدید معمولا علاوه بر شکستگی استخوان‌های لگن، آسیب‌های دیگری همچون خونریزی شدید (به علت جدا شدن استخوان‌های شکسته از جای خود) و همچنین آسیب مستقیم به اندام‌های داخلی را به دنبال دارند.

علل شکستگی لگن چیست؟

علل شکستگی لگن معمولا در افراد جوان و افراد مسن متفاوت است. در افراد جوان بیشتر شکستگی‌های لگن در اثر تصادف اتومبیل، زمین خوردن‌های شدید یا آسیب‌های ورزشی به وجود می‌آیند. برای مثال دوندگان ماراتن، ممکن است به دلیل استفاده مکرر از مفصل دچار شکستگی استرسی لگن شوند.

برای ویزیت پزشک: ویزیت متخصص داخلی در منزل

در افراد مسن‌تر، شکستگی‌های لگن معمولا به دلیل زمین خوردن‌های جزئی یا چرخش‌های ناگهانی ایجاد می‌شود. حتی افراد مبتلا به پوکی استخوان با انجام فعالیت‌های روزمره مانند پیاده روی یا بلند‌شدن از صندلی، نیز ممکن است دچار شکستگی لگن شوند. پوکی استخوان، وضعیتی است که باعث متخلل شدن بافت استخوانی می‌شود و به همین خاطر استخوان و با کوچکترین ضربه دچار شکستگی می‌شود.

برچسب ها: رپرتاژ ، رادیولوژی
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار