کد خبر: ۱۳۶۹۳
تاریخ انتشار : ۱۰:۴۷ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۴
معاون بهره برداری و دیسپاچینگ توزیع نیروی فارس خبر داد:
استفاده از سیستم ROIP یا همان Radio Over Ip جهت گسترش ارتباطات بی سیم یکی از موضوعات مورد نیاز در زمینهٔ ارتباطات بی‌سیم، ایجاد ارتباط بین دیسپاچینگ ستاد مرکزی و مراکز اتفاقات برق شهرستان‌ها و همچنین خودرو عملیاتی سیارآن‌هاست.
به گزارش برق نیوز، حمیدرضا جلایر دراین زمینه گفت: استفاده از سیستم ROIP یا همان  Radio Over Ip جهت گسترش ارتباطات بی سیم یکی از موضوعات مورد نیاز در زمینهٔ ارتباطات بی‌سیم، ایجاد ارتباط بین دیسپاچینگ ستاد مرکزی و مراکز اتفاقات برق شهرستان‌ها و همچنین خودرو عملیاتی سیارآن‌هاست.

وی ادامه داد: وجود این ارتباط بین ستاد و خودروهای سیار عملیاتی به ویژه در زمان‌های مهم مانند بروز بحران و انجام مانورهای خاص دارای اهمیت بسیار بوده و امکان مدیریت بحران، راهبری و راهنمایی گروه‌های عملیاتی از ستاد مرکزی را  فراهم می آورد. این مقام مسئول تصریح کرد: درزمینهٔ ایجاد ارتباط، راهکارهای مختلفی از جمله گسترش ارتباطات از طریق احداث تکرارکننده‌های متعدد در سطح استان و یا تعویض کامل سیستم آنالوگ فعلی با بی‌سیم‌های دیجیتالی و بکارگیری فن‌آوری‌های مرتبط با حوزه دیجیتال، که بهره گیری هرکدام از راهکارهای فوق، چالش‌های مربوط به خود را به لحاظ فنی و هزینه‌ای به همراه داشت. درنهایت استفاده از بی‌سیم‌های آنالوگ و تکرارکننده موجود و ترکیب آن با فن‌آوری دیجیتال ROIPمدنظر قرار گرفت .

جلایر یادآورشد: با استفاده از ROIP ، سیگنال رادیوئی به‌صورت دیجیتال بر روی بستر VPN یا فیبرنوری منتقل گردیده وارتباط بین دو مرکز مبدأ و مقصد از این طریق برقرارمی‌گردد. بدین ترتیب کاربر مستقردرمرکز کنترل به ‌تمامی ارتباط های بین ایستگاه مقصد با واحدهای سیار و بی‌سیم‌های دستی به‌صورت مستقیم دسترسی داشته و خود نیز می‌تواند با تمامی آن‌ها ارتباط رادیویی داشته باشد.

معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان فارس خاطرنشان کرد: دستگاه VE-PG3  جهت برقراری ارتباط ROIP درشرکت توزیع نیروی برق استان فارس نصب و راه‌اندازی گردید که با حداقل تغییرات، قابلیت تطبیق با انواع بی‌سیم‌ها را دارا می‌باشد. وی اضافه کرد: همچنین جهت مدیریت ارتباط مرکز با چند ناحیه مختلف، نرم‌افزار FS-10 که به‌صورت یک ایستگاه رادیویی مجازی IP-Based و یک دیسپاچر رادیویی عمل می‌کند، به روی کامپیوتر مرکز کنترل نصب گردید. جلایر، با بیان اینکه درحال حاضر در فاز اول پروژه، برقراری ارتباط 8 مرکز با ستاد شرکت در حال اجرا می‌باشد، ادامه داد: به دلیل همپوشانی یا به‌واسطه تکرارکننده‌ها، با راه‌اندازی این 8 مرکز  قسمت عمده استان با مرکز کنترل شرکت مرتبط می‌گردد .

به گفته معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان فارس این سیستم در مانور پدافند غیرعامل که به تازگی در شرکت توزیع نیروی برق استان فارس برگزار گردید، توسط مدیر عامل شرکت مورداستفاده قرار گرفت و ارتباط بی‌سیم بین ستاد و واحدهای عملیاتی شمال استان برقرار شد .

وی یادآور شد: همچنین در برگزاری مانور دیگری توسط مهندس مقیمی مدیرکل دفتر نظارت بر توزیع شرکت توانیر از طریق این سیستم ارتباط شرکت توانیر(تهران) با واحدهای عملیاتی شهرستان آباده استان فارس برقرارشد.

این مقام مسئول، اظهارداشت: انجام موفقیت آمیز این مانورها در نهایت سبب شد تا شرکت توزیع نیروی برق استان فارس از سوی دکتر محمودرضا حقی فام، مجری طرح ورییس کمیته پدافند غیرعامل توانیر مورد تقدیر قرارگیرد.

معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان فارس، کیفیت صدا، سهولت در نگهداری، عدم نیاز به فرکانس جدید، ارتباط مستقیم با مقصد بدون تداخل رادیویی و همچنین قابلیت برقراری ارتباط از طریق بی‌سیم سیار و دستی درمبدأ ( پوشش داخلی ) را ازجمله مزایای این سامانه ذکر کرد و گفت: با استقرار سیستم ROIP در شرکت توزیع نیروی برق استان فارس، هزینه ها تا 15 درصد نسبت به روش سنتی کاهش خواهد یافت.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار