کد خبر: ۱۱۲۵۶
تاریخ انتشار : ۰۹:۴۶ - ۱۵ مهر ۱۳۹۴
انرژی خورشیدی بهترین گزینه برای 82 میلیون نفر از ساکنان مجمع الجزایر اندونزی است که تاکنون به دلیل مشکلات اتصال به شبکه ملی برق از روشنایی محروم مانده اند.
به گزارش "برق نیوز" اندونزی با جمعیتی بیش از 250 میلیون نفر با محدودیت های قابل توجه انرژی روبروست، به طوری که براساس گزارش سازمان بین المللی انرژی، حدود 82 میلیون نفر (33 درصد) از مردم این کشور به برق دسترسی ندارند و 124 میلیون نفر (50 درصد) از انرژی های سنتی از جمله زیست توده برای پخت و پز استفاده می کنند.

با درنظر داشتن تابش نور خورشید در این کشور استوایی که روزانه 4.8 کیلووات ساعت بر متر مربع تشعشات خورشید را دریافت می کند و همچنین با توجه به قیمت روبه کاهش صفحات خورشیدی، اندونزی می توانند کمبود برق خود را از طریق انرژی خورشیدی جبران کند.

انرژی خورشیدی قادر است هزینه های برق در مناطق دورافتاده اندونزی را کاهش دهد. در برخی از مناطق دورافتاده اندونزی مردم به طور گسترده ای از موتورهای برق گازوئیلی استفاده می کنند، اما استفاده از این گونه موتورها گران است و انتقال گازوئیل به برخی جزایر بر هزینه ها می افزاید.

هر لیتر گازوئیل حدود یک دلار هزینه دارد به این معنی که با این هزینه چهار کیلووات ساعت برق تولید می شود.

برخی از شرکت های اندونزیایی که انرژی خورشیدی تولید می کنند، این مقدار برق را به بهایی برابر با یک دلار و حتی کمتر از آن ارائه می دهند.

متخصصان بخش انرژی خورشیدی در اندونزی بر این باورند که در دهه های 1980 یا 1990 هزینه انرژی خورشیدی در این کشور گران بوده، اما اکنون در نقاط دور افتاده استفاده از این گونه انرژی مقرون به صرفه است.

در حالی که قیمت گازوئیل روبه افزایش است، از سوی دیگر میزان تقاضا برای انرژی از سوی شرکت ها و جمعیت روبه رشد اندونزی نیز در حال افزایش است، سیستم های انرژی خورشیدی به مراتب از سیستم های گازوئیلی ساده تر هستند. از اینرو در حال حاضر استفاده از انرژی خورشیدی در طول روز بهترین گزینه است و در شب نیز موتورهای تولید برق مورد استفاده قرار می گیرند که با این اقدام مردم اندونزی قادر هستند بخشی از پول خود را که برای گازوئیل هزینه می کردند، پس انداز کنند.

اندونزی که از روزهای خورشیدی زیادی برخوردار است، اما از همه ظرفیت موجود انرژی خورشیدی خود تاکنون استفاده نکرده است و برای مدت طولانی استفاده از این انرژی مورد غفلت واقع شد.

از آنجایی که این کشور منابع نفت، گاز و زغال سنگ دارد و این منابع انرژی نیز میزان از بودجه و یارانه را به خود اختصاص داده اند، از اینرو امکان رقابت برای انرژی های تجدیدپذیر بسیار مشکل است.

علاوه بر پرداخت یارانه، انرژی خورشیدی در اندونزی محبوبیت ندارد. بسیاری از تجهیزات استفاده از این نوع انرژی به صورت مناسب ساخته نشده اند و سیستم های موجود ایمن و قابل اعتماد نیستند و باعث آسیب رساندن به اعتماد مردم به این منبع انرژی می شود.

اگرچه مشکلات استفاده از انرژی خورشیدی باعث شد مقامات اندونزی استفاده از این انرژی را از دستور کار خود خارج کنند، اما با توجه به برخی تغییرات و ضرورت استفاده از انرژی های تجدیدپذیر، این کشور اکنون با تمرکز بر بخش انرژی های تجدیدپذیر در تلاش است تا سال 2025 یک چهارم از نیاز خود به انرژی را از طریق انرژی خورشیدی تامین کند.

با توجه به حذف تدریجی یارانه سوخت های فسیلی در اندونزی اکنون اهمیت انرژی خورشیدی بیش از پیش در حال افزایش است و همین امر باعث شده است دولتمردان اندونزی نگرش خود را نسبت به انرژی خورشیدی تغییر دهند و درصدد بهره برداری از این انرژی برآیند.

این کشور با توجه به محیط جغرافیایی خود، توان تولید میزان قابل توجهی انرژی خورشیدی را دارد.
اندونزی براساس یک هدف کوتاه مدت خواستار افزایش تولید انرژی تجدیدپذیر است و قصد دارد تا سال 2019 حدود 19 درصد از انرژی خود را از انرژی تجدیدپذیر به دست آورد. این رقم در حال حاضر حدود پنج تا شش درصد است.

با توجه به اینکه اندونزی 29 گیگاوات حدود 40 درصد از ذخایر گرمایی جهان را در اختیار دارد، پیش بینی می شود که انرژی حرارتی در مرکز طرح انرژی تجدیدپذیر اندونزی باشد.

در حال حاضر حدود یک گیگاوات از این ظرفیت عملیاتی شده و یا در حال توسعه است و دولت قصد دارد تا پایان سال جاری استفاده از این میزان را به چهار تا پنج گیگاوات افزایش دهد.
منبع: ایرنا
برچسب ها: انرژی خورشیدی ، برق ، fvr
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار