تمامی توربینهای بادی مدرن، bearings یا یاتاقانهای غلتک کروی شکل و همچنین shaft یا شفت دارند. در ادامه این دو مورد را بررسی میکنیم.
تکنولوژی ساخت bearings
تمامی توربینهای بادی مدرن، یاتاقانهای غلتک کروی شکل دارند. مفهوم کروی بدان معنی است که بخش داخلی حلقه خارجی یاتاقان مانند بخشی از یک توپ شکل گرفته است. این شکل این مزیت را ایجاد می کند که یاتاقانها بدون خرابی در حین کار خم شوند. ماکزیمم اندازه زاویه برابر نیم درجه است که به اندازه کافی بزرگ است تا این اطمینان حاصل شود که هر خطای کوچکی بین شفت توربین بادی و غلاف یاتاقان منجر به ایجاد بار اضافی بر روی توربین بادی نخواهد شد.
بیشتر توربینهای بادی ۵۰۰ کیلووات و بزرگتر دارای دو یاتاقان اصلی هستند. هر کدام از آرایشهای یاتاقانها مزایا و معایبی را دارند و هر کدام از این مدلها به صورت خاصی نصب می شوند. یاتاقانهای اصلی با گریس روغن کاری می شوند و این مجزا از نوع یاتاقان است. نوع خاصی از گریس که مشخصات ویسکوزیته مناسبی حتی در شرایط سرمای سخت داشته باشد، استفاده می شود. محکم بودن غلاف یاتاقان با labyrinth packing چک می شود. رایج ترین موادی که در ساخت یاتاقانها استفاده می شوند، bainitic یا martensitic هستند.
چالشهای اصلی برای یاتاقانها عبارتند از:
قابلیت اطمینان و طول عمر بالا
افزایش میزان مقاومت در برابر خستگی
تعریف تستهای استاندارد برای تشخیص سختی یاتاقان
مشخص کردن ویژگیهای یاتاقان برای تضمین استحکام نصب یاتاقان
پوشش و یا بافت جدید سطح
ایجاد روغنهای تجزیه پذیر
توسعه قابلیت مانیتورینگ آفلاین و آنلاین وضعیت یاتاقانها
تکنولوژی ساخت shaft
شفت اصلی توربین بادی ترکیبی از flange و pierced shaft است. این شفت از quenched carbon steel و یا چدن نشکن ساخته شده است. مشخصات سطحی شفت می تواند از طریق پوشش سطح کاملا تغییر کند.
تمامی توربینهای بادی مدرن، یاتاقانهای غلتک کروی شکل دارند. مفهوم کروی بدان معنی است که بخش داخلی حلقه خارجی یاتاقان مانند بخشی از یک توپ شکل گرفته است. این شکل این مزیت را ایجاد می کند که یاتاقانها بدون خرابی در حین کار خم شوند. ماکزیمم اندازه زاویه برابر نیم درجه است که به اندازه کافی بزرگ است تا این اطمینان حاصل شود که هر خطای کوچکی بین شفت توربین بادی و غلاف یاتاقان منجر به ایجاد بار اضافی بر روی توربین بادی نخواهد شد.
بیشتر توربینهای بادی ۵۰۰ کیلووات و بزرگتر دارای دو یاتاقان اصلی هستند. هر کدام از آرایشهای یاتاقانها مزایا و معایبی را دارند و هر کدام از این مدلها به صورت خاصی نصب می شوند. یاتاقانهای اصلی با گریس روغن کاری می شوند و این مجزا از نوع یاتاقان است. نوع خاصی از گریس که مشخصات ویسکوزیته مناسبی حتی در شرایط سرمای سخت داشته باشد، استفاده می شود. محکم بودن غلاف یاتاقان با labyrinth packing چک می شود. رایج ترین موادی که در ساخت یاتاقانها استفاده می شوند، bainitic یا martensitic هستند.
چالشهای اصلی برای یاتاقانها عبارتند از:
قابلیت اطمینان و طول عمر بالا
افزایش میزان مقاومت در برابر خستگی
تعریف تستهای استاندارد برای تشخیص سختی یاتاقان
مشخص کردن ویژگیهای یاتاقان برای تضمین استحکام نصب یاتاقان
پوشش و یا بافت جدید سطح
ایجاد روغنهای تجزیه پذیر
توسعه قابلیت مانیتورینگ آفلاین و آنلاین وضعیت یاتاقانها
تکنولوژی ساخت shaft
شفت اصلی توربین بادی ترکیبی از flange و pierced shaft است. این شفت از quenched carbon steel و یا چدن نشکن ساخته شده است. مشخصات سطحی شفت می تواند از طریق پوشش سطح کاملا تغییر کند.
چالشهای اصلی در مورد شفت عبارتند از:
بهبود دانش فلزکاری
بهبود پروسه آهنگری و پروسه اتصال
بهبود فرآیند طراحی آلیاژ
بهبود عملکرد مقاومتی شفت اصلی از طریق ذوب مجدد با لیزر و آلیاژ
لینک کوتاه
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.