کد خبر: ۱۱۲۸۳
تاریخ انتشار : ۱۰:۴۵ - ۱۶ مهر ۱۳۹۴
مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان شمالی خرید قطعی و تضمینی برق توسط وزارت نیرو به مدت ده سال با نرخ یاد شده و سپس تا رسیدن به سال بیستم با نرخ هایی که پس از ده سال مشخص خواهد شد

به گزارش برق نیوز به نقل از روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی، دومین نشست توسعه انرژی های نو به دعوت استانداری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی و با حضور فعال شرکت توزیع برق استان در یکی از سالن های جلسات استانداری خراسان شمالی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی ضمن تسلیت به بازماندگان فاجعه منا و محکوم کردن سهل انگاری دولت عربستان در رخداد این حادثه تلخ و همچنین تبریک پیشاپیش عید غدیر خم، برگزاری جلسه توسعه انرژی های نو را شروعی بر توسعه استان در بخش های مختلف خواند.

مهندس "عزت ا... فیاض" در ادامه مطالبی پیرامون نحوه تولید ، انتقال و توزیع برق و همچنین تشریح عملکرد انواع نیروگاه ها بیان کرد و گفت: در حال حاضر 90 درصد برق کشور از طریق نیروگاه های حرارتی و سیکل ترکیبی تامین می شود و این یعنی سالانه علاوه بر مصرف میلیون تن سوخت فسیلی، آلاینده های بسیاری وارد جو می شود.

وی با اشاره به تولید 174 میلیون تن گاز دی اکسید کربن در سال 91 در کشور خاطرنشان کرد: تنها در استان ما یک میلیون و 500 هزار تن گاز co2 به واسطه فعالیت نیروگاه شیروان تولید شده است.

وی با ذکر این مثال ها و همچنین با توجه به رشد فزاینده جمعیت جهان و لزوم توسعه در تمامی ابعاد که خود مستلزم صرف انرژی است اظهار داشت: برای این که با بحران کمبود انرژی یا بلایای طبیعی ناشی از گرم شدن زمین و افزایش آلایندگی مواجه نشویم، باید انرژی های نوین را جایگزین کنیم.

این مسئول بهره گیری از انرژی های تجدید پذیر را یک ضرورت و نه یک انتخاب خواند و تصریح کرد: استان ما با بهره مندی از 300 روز آفتابی در سال که دو برابر کشورهای اروپایی است، بستر خوبی برای احداث نیروگاه های خورشیدی دارد.

وی با بیان این که در جلسه پیشین توسعه انرژی های نو، جزئیات مربوط به اقدامات شرکت در رابطه با پروژه های خورشیدی بیان شده است افزود: در حال حاضر پروژه ایجاد مزرعه یک مگاواتی خورشیدی در روستای حمزانلو برنامه ریزی شده که احداث این نیروگاه مشارکت سرمایه گذاران را می طلبد.

مقام ارشد شرکت توزیع برق خراسان شمالی به تعرفه های قابل توجه خرید برق توسط وزارت نیرو اشاره کرد و افزود: نکته حائز اهمیت در بخش مالی قضیه این است که تعرفه های ذکر شده فقط برای قراردادهای امسال لحاظ خواهد شد و از سال آینده این نرخ ها برای سرمایه گذاران آتی کاهش می یابد.

وی با ذکر این توضیحات اظهار امیدواری کرد: بتوانیم با جذب سرمایه گذاران استانی، سهمیه استان از این قراردادها را افزایش دهیم و پروژه های مرتبط با منابع تجدید پذیر بیشتری در استان افتتاح نماییم.

مهندس "فیاض" همچنین خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه ریزی جهانی، تا سال 2050 باید 71 درصد انرژی مورد نیاز جهان از منابع تجدید پذیر تامین شود و این موضوع شامل کشور ما نیز می شود به همین دلیل باید هر چه سریع تر بسترهای بهره گیری از این انرژی لایزال و رایگان را در استان فراهم کنیم.

وی ادامه داد: در حال جاضر متقاضیان سرمایه گذاری در احداث نیروگاه های خورشیدی بالای 20 کیلووات و بالای 100 کیلووات می توانند با مراجعه به شرکت توزیع برق استان، فرم های خرید تضمینی برق تا ده سال را پر کرده و عملیات اجرایی پروژه را آغاز کنند.

این مسئول برای ملموس شدن موضوع اذعان داشت: برای ایجاد یک نیروگاه 100 کیلوواتی، 2 هزار و 500 متر مربع زمین بدون سایه اندازی مورد نیاز است و به صورت تخمینی ایجاد این نیروگاه حدود 4 میلیارد و 600 میلیون ریال اعتبار نیاز دارد.

وی در پاسخ به پرسش برخی حاضران در جلسه، تامین زمین مورد نیاز و تامین تسهیلات بانکی در استان برای این منظور را مواردی دانست که نیاز به پیگیری دارد و سپس تاکید کرد: به طور حتم برای دارندگان زمین و سرمایه، این سرمایه گذاری یکی از پر سود ترین تجارت ها خواهد بود.

مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان شمالی خرید قطعی و تضمینی برق توسط وزارت نیرو به مدت ده سال با نرخ یاد شده و سپس تا رسیدن به سال بیستم با نرخ هایی که پس از ده سال مشخص خواهد شد و همچنین امکان قطع فروش به وزرات نیرو و فروش به سایر خریداران در صورت تقاضا را از جمله مزایای این نوع تجارت برشمرد و گفت: از جمله مهم ترین مزیت های این سرمایه گذاری، عدم نیاز به سرمایه در گردش و عدم نیاز به نگهداری و تعمیرات این گونه مزارع است.

وی همچنین عدم آسیب به محیط زیست، احداث 2 ماهه نیروگاه و بازگشت سه ساله سرمایه اولیه را از دیگر مزیت های احداث مزارع خورشیدی ذکر کرد.

در این جلسه شماری از تجار و سرمایه گذاران استانی، صاحبان صنایع و نمایندگانی از برخی دستگاه های اجرایی نیز حضور داشتند که پرسش های خود را مطرح کرده و از مسئولان حاضر در جلسه پاسخ دریافت کردند.


ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار