کد خبر: ۵۷۹۶۱
تاریخ انتشار : ۱۰:۵۱ - ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
معاون وزیر نیرو از ساخت حدود ١٢ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی در کشور خبر داد و گفت: ٢ هزار مگاوات از این مقدار در استان کرمان در حال احداث است.

به گزارش برق نیوز، محمود کمانی در پنل تخصصی توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر ایران در دومین رویداد بین المللی سرمایه گذاری و توسعه در استان کرمان به روند توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان پرداخت و افزود: سهم انرژی‌های تجدیدپذیر نصب شده در جهان در سال ٢٠٠٢ حدود ١٥ درصد بود و در سال ٢٠٢٢ به ٨٣ درصد رسیده که به معنی آن است که بسیاری از کشور‌ها دیگر نیروگاه فسیلی نصب نمی‌کنند و با توجه به وضعیتی که در حوزه سوخت وجود دارد این موضوع کاملا طبیعی است و از سمتی قیمت تجهیزات نیروگاه‌های تجدیدپذیر رقابتی شده است.

وی افزود: هدف گذاری اولیه سازمان انرژی‌های تجدید پذیر این بود که ١٠ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر نصب شود که این افق به ٣٠ هزار مگاوات طی یک دوره پنج ساله تغییر کرد و برای این میزان مدل‌های مختلفی در نظر گرفته شد.

کمانی افزود: یکی از روش‌ها که از قبل وجود داشت روش خرید تضمینی بود که برای نیروگاه‌های کوچک ٣ مگاواتی در نظر گرفته شد و تنها ٢٥٠ مگاوات برای این مدل تا پایان دولت در نظر گرفتیم.

وی ادامه داد: تامین برق صنایع از روش خود تامین از دیگر روشهاست که صنایع نیروگاه احداث می‌کنند و برق را به شبکه می‌دهند و ما در محل مصرف معادل برق تولیدی را به آن‌ها تحویل می‌دهیم که امتیازاتی در نظر گرفته شده و برق آن‌ها در زمان اوج بار تامین میشود.

کمانی گفت: ٣٠ درصد ضریب تشویقی برای این صنایع در نظر گرفته ایم صنایعی که نیروگاه حرارتی احداث می‌کنند معادل توانی که نصب کرده است از قطعی برق در دوره‌های پیک معاف می‌شود و در حوزه نیروگاه‌های تجدیدپذیر بیش از ٣٠ درصد است و این امکان وجود دارد که صنایع نیروگاه را مستقیم به شبکه داخلی خودشان متصل کنند و در حال حاضر بیش از ٣٢٠٠ مگاوات پروانه صادر کردیم که بخش زیادی از این نیروگاه‌ها در حال ساخت هستند.

وی اضافه کرد: نخستین نیروگاه صنعتی در استان کرمان توسط شرکت صنعتی و معدنی گل گهر در حال ساخت است که ١٠ مگاوات آن به بهره برداری رسیده و مابقی آن در تا پایان تابستان به بهره برداری خواهد رسید و مجموعه ملی مس حدود ١٠٠٠ مگاوات در دست ساخت دارد که بیشتر آن در استان کرمان احداث خواهد شد و ٢ نیروگاه به ظرفیت ٢٥ مگاواتی و دیگری ٥ مگاوات مراحل ساختشان شروع شده که امیدواریم طی ماه‌های آینده به بهره برداری برسند.

معاون وزیر نیرو اظهار داشت: در بحث ماده ١٢ روشی را طراحی کردیم که از نظر قیمت برای سرمایه گذاران جذابیت داشته باشد و قیمت به صورت ارزی است در ابتدای سال ١٤٠١ مجوز آن از شورای اقتصاد گرفته شد و به کمک بخش خصوصی بهبود‌هایی در این روش داده شد و طی ٥ مناقصه ظرفیت ٤ هزار مگاوات پر شد و یک بسته دیگر ٤ هزار و ٥٠٠ مگاواتی مناقصات برگزار شد و برندگان آن مشخص شد که در حال پیگیری مقدمات هستند و اواخر بهار احداث آن‌ها شروع می‌شود و در همین زمینه یک مجوز ماده ١٢ برای نیروگاه‌های بادی اخذ شده که مناقصات آن در حال برگزاری است.

وی مطرح کرد: ایجاد مزارع خورشیدی با کمک مجموعه شهرک‌های صنعتی در دست انجام است و این اقدام موجب سهولت کار برای سرمایه گذاران و برای سرمایه گذاری‌های متوسط تا ٣ مگاوات در حال اجراست.

کمانی اظهار کرد: نیروگاه‌های کوچک مقیاس برای عموم مردم در نظر گرفتیم و همچنین یک طرح ویژه ٥٠٠٠ مگاواتی برای نهاد‌های حمایتی در نظر گرفته شده و در سال گذشته حدود ١٠ هزار واحد آن احداث شد که ٥٠٠٠ واحد آن به بهره برداری رسیده و استان کرمان در این زمینه پیشگام است.

وی گفت: مجوز ٤٠٠٠ مگاوات طرح فاینانس اخد شده که استان کرمان می‌تواند از این فرصت استفاده کند.

کمانی در ادامه از خواسته فعالان اقتصادی در زمینه کاهش دخالت دولت در خرید و فروش انرژی گفت و اظهار داشت: طرح تابلوی سبز برای تحقق این خواسته در سال گذشته راه اندازی شد.

کمانی افزود: علاوه بر صنایع که موظف هستند تا یک درصد از برق مورد نیاز خود را از انرژی‌های تجدید پذیر تامین کند که این میزان امسال به ٢ درصد رسید ادارات دولتی نیز با مصوبه شورای عالی انرژی موظف هستند سالانه ٥ درصد انرژی مصرفی خود را از نیروگاه‌های تجدیدپذیر تامین کنند و این میزان اضافه می‌شود تا طی ٤ سال به ٢٠ درصد برسد.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
0
0
همانطور که رییس دولت هم گفته اند تولید با وجود تلفات منطقی نیست.
امروز در کشورهای پیشرفته مدلهای دیگری هم از انرژی های تجدید پذیر هم بها داده می شود ، ذخیره سازی در کم باری و مثرف در پیک بار یک مدل کاملا توجیه پذیر و بردبرد است.
با مشارکت مردمی میتوان مدلهای مختلف را پیاده و به بهروری رسید.
لطفا همه تخم مرغها را در یک سبد نچینید که سالهای آتی مشکلات دیگری گریبانگیر صنعت برق نشوند.
سازمان انرژی های تجدبدپذیر و بهره وری انرژی ایران در بخش اول پررنگ عمل می کند و بخش دوم خیر.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار